torsdag den 22. august 2013

Povl-Otto Nissen: Mobiler


Naturen er ikke bare alt det grønne



Men har de også æstetiske kvaliteter?
Hvad sker der, f.eks. når den vandrette dynamiske vind kommer på tværs af den lodrette statiske tyngdekraft?
Det kan opleves med mobiler.

Heri opstår en kaotisk kamp mellem de varierende vindstød og den stædige genoprettende tyngdekraft. Der opstår forskydninger, rotationer og svingninger, bevægelser som gentager sig uden dog helt at være de samme, som før. Uendelige bevægelser, som ved iagttagelse ligefrem kan have en terapeutisk og beroligende virkning.
Vær så god, - tag bare et kig!

Lidt om mig selv og min indgangsvinkel


Min interesse for mobiler er meget gammel. Jeg har altid været meget fascineret af de mobiler, som Alexander Calder skabte i 1950-erne.
Mine egne muligheder for selv at lave mobiler er relativt nye, og Landart-projektet i Varde er mit første i større omfang. Af betydning for mine intentioner er min uddannelse som fysiker, der blev udmøntet som fysiklærer på Ribe Statsseminarium i 20 år, - og siden som vindteknologihistorisk og pædagogisk konsulent på Poul la Cour Museet i Askov, som er en gammel forsøgsmølle. Her er enkle måder at vise naturlovenes funktion på kombineret med en opfattelse af, at kreativiteten er den samme i såvel kunstnerisk aktivitet som i den naturvidenskabelige forskning. Fokusområderne er blot forskellige, og overkomsomheden er begrænsende for de fleste. Det er spændende alligevel at forsøge at få de to områder til at overlappe, så kunst og videnskab igen kan blive ligeværdige elementer i almen dannelse – og ikke et enten-eller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar